پیگیری حادثه و گزارش به نمایندگان

گروه سیاسی- اعلام وصول سوالی درباره حصر‌، اغتشاشات دراویش در خیابان پاسداران و بررسی میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده از مهم‌ترین مسایلی بودند که جلسات علنی و غیرعلنی بهارستان را تحت‌الشعاع قرار داده بودند‌. ضمن اینکه دوازدهمین روز رسیدگی به لایحه بودجه۹۷ در مجلس به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت‌. اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان از بیمه شخص ثالث به دیه محکومان معسر، صدور مجوز آزادی زندانیان حوادث رانندگی، مخالفت سازمان بازرسی با مصوبه کمیسیون تلفیق درباره تکلیف اراضی واگذارشده به افراد، اختصاص پنج درصد از درآمد خرید سربازی برای آموزش مهارتی پرسنل وظیفه پادگان‌ها و‌.‌.‌. مهم‌ترین مصوبات نمایندگان در جریان بررسی جزییات بودجه ۹۷ بوده است‌.
نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی به بررسی حوادث خیابان پاسداران پرداختند‌. فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مورد این جلسه غیرعلنی مجلس اظهار داشت: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این جلسه توضیحاتی در مورد این حوادث بیان کرد‌. وی افزود: در ادامه این جلسه نمایندگان نیز در مورد درگیری‌ها در خیابان پاسداران که باعث ضربه زدن به اموال عمومی مردم و به شهادت رسیدن و مجروح شدن ماموران نیروی‌ انتظامی و بسیجیان شد نکاتی را مطرح کردند‌. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: رییس مجلس شورای اسلامی در این جلسه اعلام کرد که شخصا این مساله را پیگیری کرده و گزارشی در این مورد به نمایندگان ارائه کرد‌.
اما مجلس شورای اسلامی برای بررسی نحوه و میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده جلسه غیرعلنی تشکیل داد‌. اکبر رنجبرزاده عضو هیات‌رییسه مجلس در مورد این جلسه اظهار داشت: در این جلسه نمایندگان درباره نحوه و میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده گفت‌و‌گو کردند‌. نمایندگان وارد بررسی بند الف تبصره 12 بخش هزینه‌ای بودجه سال 97 کل کشور شدند ولی نتوانستند در این مورد به جمع‌بندی برسند، نمایندگان مجلس با اصل‌، حذف و ارجاع این بند به کمیسیون تلفیق مخالفت کردند، از این رو مقرر شد که پیشنهادهای آنان در این بند دوباره مورد بررسی قرار گیرد‌. این بند در مورد میزان افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و قضات در سال آینده است‌.
دیروز دوازدهمین روز رسیدگی به لایحه بودجه۹۷ در مجلس به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت .


نمایندگان در مصوبه‌ای صندوق تامین خسارت‌های بدنی را مکلف کردند دیه زندانیان غیرعمد حوادث رانندگی که به دلیل محدودیت سقف تعهدات شرکت‌های بیمه و صندوق مذکور در زندان به سر می‌برند را تامین کند‌. در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه مجلس در مصوبه‌ای اختصاص پنج درصد از درآمد خرید سربازی برای آموزش مهارتی پرسنل وظیفه را تصویب کرد که براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به‌صورت نقد و اقساطی که تا پایان سال ۱۳۹۷ تسویه می‌شود، معاف کند‌.
همچنین نمایندگان مجلس با اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان برای تامین کسری دیه محکومان معسر موافقت کردند‌. در ادامه جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی مجلس به بند الحاقی ۲ به تبصره ۱۱، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه از نامه رسمی رییس سازمان بازرسی کل کشور و اعلام مخالفت جدی سراج رییس این سازمان با این مصوبه کمیسیون تلفیق خبر داد‌. حمید پورمحمدی گفت: براساس اعلام آقای سراج طبق قانون، تکلیف اراضی واگذار شده به افراد در محدوده شهری و اراضی خارج از شهرها در تملک سازمان منابع طبیعی مشخص است و این بند الحاقی مجلس ممکن است مشکلات جدیدی را به وجود آورد‌.
همچنین نمایندگان تصویب کردند که کسر کمک هزینه مسکن نیروهای مسلح پس از در اختیار گرفتن خانه‌های سازمانی را صرف تعمیر و نگهداری خانه‌های سازمانی کنند‌. نمایندگان همچنین در جریان بررسی بخش هزینه‌ای بودجه سال 97 با افزایش حقوق مقامات و مسوولان در سال آینده مخالفت کردند‌. از این رو دولت مکلف است حقوق، مزایا و مستمری گروه‌های مختلف حقوق بگیر شاغل دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و اعضای هیات علمی و قضات را به صورت پلکانی نزولی به‌گونه‌ای افزایش دهد که طبقات پایین‌تر افزایش بیشتری داشته باشند‌. حداکثر میزان افزایش 20 درصد خواهد بود‌. در ادامه جلسه علنی مجلس، نمایندگان در مصوبه‌ای حساب‌های بانکی دستگاه‌های اجرایی شامل حساب‌های جاری پشتیبان، سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت را از دریافت سود ممنوع کردند‌. نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای برای افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با اولویت کسانی که ماهانه کمتر از دو میلیون تومان دریافت می‌کنند، اعتبار اختصاص دادند‌.
لازم به ذکر است، بنابر اعلام این عضو هیات‌رییسه مجلس سوال ملی علی مطهری نماینده مردم تهران از وزیر دادگستری در مورد علت ادامه یافتن بیش از حد حصر از سوی هیات‌رییسه اعلام وصول شد‌.